Läsprojekt ska väcka läslust hos elever på Ellen Fries gymnasium

På Ellen Fries gymnasium har ämneslaget i svenska och svenska som andraspråk tagit ett krafttag för att möta en utmaning som många gymnasieskolor delar: elevernas minskade läsförmåga och bristande motivation att läsa. Under förra året diskuterade lärarna i ämneslaget hur många elever i årskurs 1 upplever läsning som svårt, jobbigt eller helt enkelt ointressant. Samtidigt visar forskning att läsförmågan bland unga sjunker, vilket påverkar deras möjligheter att lyckas i gymnasiet.

- Vi ser att de elever som läser på egen hand generellt också har lättare att klara sina studier, säger Linnéa Hammarstrand, lärare i svenska och svenska som andraspråk på Ellen Fries gymnasium. Därför ville vi skapa ett projekt som ger eleverna mer tid för läsning i skolan, men också en chans att upptäcka att läsning kan vara både roligt och meningsfullt. 

Läsning som en del av vardagen 

Resultatet blev ett läsprojekt som nu sjösätts för alla elever i årskurs 1 på Försäljnings- och serviceprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Projektet innebär att eleverna har schemalagd läsning 15 minuter varje dag direkt efter lunch, samt läsning i början av svensk- och engelsklektionerna. Även elever på Lärlingsprogrammet och Introduktionsprogrammet, som Andra chansen och IMY, kommer att delta med upplägg som är anpassade efter deras behov. 

- Vi vill att läsningen ska bli en naturlig del av skoldagen, inte något som bara sker i klassrummet kopplat till ett visst ämne eller som läxa. Genom att skapa utrymme för läsning hoppas vi kunna sänka tröskeln och öka intresset, säger Hammarstrand. 

Gemensam start med Mizeria 

Projektet inleds med att alla elever läser samma bok: Mizeria av Melody Farshin. Boken är vald för att den är lättillgänglig, relativt kort och har ett tema som många ungdomar kan relatera till. När boken är utläst får eleverna själva välja vad de vill läsa – romaner, biografier eller faktaböcker. Allt är tillåtet, så länge de läser. 

- Det viktigaste är att eleverna känner att de klarar av boken och att de får en positiv upplevelse av läsning. Vi hoppas att Mizeria kan bli en inkörsport till vidare läsning, säger Hammarstrand. 

För att ge projektet en inspirerande start kommer författaren Melody Farshin till skolan måndagen den 8 september för att föreläsa för eleverna. Hon har tidigare besökt Ellen Fries gymnasium och var mycket uppskattad av eleverna. 

Läsning som investering i framtiden 

Läsprojektet är ett exempel på hur Ellen Fries gymnasium arbetar långsiktigt med att stärka elevernas språk- och läsförmåga. Genom att ge eleverna tid, stöd och utrymme att välja texter själva hoppas skolan kunna vända motstånd till nyfikenhet, och kanske till och med läsglädje. 

9 september 2025