Lånekonto och lånevillkor

Här hittar du information om lånekonto och vilka regler som gäller vid lån på skolans bibliotek.

Lånekonto

När du börjar på Ellen Fries får du ett lånekonto som du använder för att låna böcker och läromedel. Om du vill ha ett plastkort, kontakta Hanna.

Biblioteket har en utlåningsdator där du själv kan låna böcker med ditt personnummer eller lånekortsnummer och din PIN-kod. Fråga Hanna om du behöver hjälp.

Lånetid

Lånetiden är 28 dagar.
Det går bra att låna om skolbibliotekets böcker så länge det inte är någon kö på dem. För att låna om kan du logga in på din sida i bibliotekswebben WeLib, eller kontakta Hanna.

Du hittar WeLib här.

Avgifter vid försening

Ellen Fries bibliotek tar inte någon avgift för försenade böcker. Du kan däremot bli ersättningsskyldig om du inte återlämnar dina böcker trots upprepade krav. Vi skickar tre påminnelser. Därefter går det ut en räkning på 300 kronor per bok.

Reservera en bok

Om en bok är utlånad kan du reservera den. För att kunna reservera måste du logga in på din sida i Welib. Det går också bra att kontakta biblioteket så hjälper vi dig. Att reservera skolbibliotekets böcker kostar ingenting. Du får ett meddelande på e-post när boken eller böckerna finns att hämta.