Våra lokaler

Ellen Fries gymnasium ligger mitt i stan, vid Fyrisån. Skolan består av en äldre och en mer modern byggnad. Båda är renoverade för att de ska fungera bra för alla.

Nyrenoverade lokaler

Framsida och baksida på Ellen Fries gymnasium

I huvudentrén finns skolans reception och kafé. Skolan har ett bibliotek där kan du arbeta i lugn och ro med dina uppgifter. Du kan också få hjälp och studiehandledning. På skolans alla våningsplan finns det soffhörnor där du kan sitta tillsammans med vänner.

Våra lokaler är anpassade utifrån tillgänglighet. Särskild omsorg har lagts på att få en bra ljud- och ljusmiljö i alla lokaler. Vi har en nyrenoverad skolrestaurang på skolans entréplan. Vi har egna kockar som lagar maten från grunden.

Läsåret 2022/23 kommer skolan att ha cirka 450 elever och ett par år senare finns det ungefär 800 elever på skolan.

Ellens Fik

Välkommen till Ellens Fik, mitt i skolans hjärta. Vi har öppet mellan kl. 8.00-15.00 alla skoldagar. Här kan du köpa varma och kalla drycker, smörgåsar och mellanmål. Vi har flera bord där du kan fika eller plugga. Det går också bra att låna brädspel.

Historiska hus

Svartvit bild på Magdeburghuset

Skolans äldsta byggnad kallas för Magdeburg och är den som ligger längs Fyrisån, på Västra Strandgatan. Där har det varit skolverksamhet sedan 1889. Då slogs tre privata flickskolor ihop och Upsala högre elementarläroverk för flickor startade. På den tiden var privatskolor den enda vägen för tjejer att få en gymnasieutbildning och det stora skolhuset för bara flickor blev en viktig symbol.

Stadsarkitekt Carl Axel Ekholm ritade huset. 3 september 1899 invigdes byggnaden och både ärkebiskopen och landshövdingen var där.

1902 tog stiftelsen Magdeburg över verksamheten och huset fick namnet Magdeburg. 1919 köptes huset på Skolgatan 39 och ingick därefter i flickskolans lokaler.  Mellan 1928 och 1968 hade skolan rätt att examinera studenter.

Mellan 1968-1986 bedrevs det vuxenutbildning och olika yrkesutbildningar i Magdeburghuset och i skolhuset på Skolgatan. Därefter renoverades skolan och gymnasiet Linnéskolan flyttade in 1990.

Skolbyggnaden från Skolgatan 1901/1902AD380.jpg

Källor

Flickornas Borg, Historia och hågkomster kring en Uppsalaskola
Uppsala stadsarkivs skriftserie nr 13
Fotograf historiska bilder: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet.

Uppdaterad: