Information om covid

Information till elever om covid19

Vaccination

Vaccinationerna mot covid19 fortsätter och alla ungdomar från 12-års ålder erbjuds gratis vaccin. Du får vaccinera dig på lektionstid.

Om du inte har fått en vaccinationstid

Om du är myndig kan du boka tid för vaccination på 1177.se

Lyckas du inte logga in för att boka tid så ringer du istället 018-6173500. Prata med någon i elevhälsan om du behöver mer hjälp med vaccinationen.

Under vårterminen är planen att undervisningen ske på plats på i skolan.
Det pågår fortfarande en pandemi och innan alla har blivit fullt vaccinerade gäller fortfarande folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Tänk därför på att

• Hålla avstånd till varandra
  • Tvätta händerna ofta
  • Stanna hemma om du är sjuk (det gäller även vaccinerade)
  • Försök att hålla ner antalet personer som du träffar
  • Testa dig för covid om du har varit utomlands, när du har fått ett negativt svar får du komma till skolan.
  • Boka tid för covidtest om du ovaccinerad och känner dig förkyld eller om du har träffat en covidsmittad person.

Om någon i familjen får covid

Elever som haft Covid de senaste 6 månaderna kan komma till skolan om de är symtomfria.

Övriga symtomfria elever ska boka ett covidtest och stanna hemma från skolan i 7 dagar när en familjemedlem är sjuk i covid. Om du efter 7 dagar har fått ett negativt covidtest och fortfarande är symtomfri kan du komma till skolan.

Alla med förkylningssymtom ska stanna hemma.

Elev som är hemma när en anhörig har testats positiv tar kontakt med sin mentor för att planera studierna.
Förhållningsreglerna gäller från dagen då familjemedlemmen lämnade in testet som blev positivt och sju dagar framåt. Läs på 1177.se för mer information.

Utlandsresa

Testa dig efter inresa
Alla resenärer uppmanas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag.

Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa.

I väntan på provsvar
I väntan på ditt provsvar bör du vara särskilt försiktig och hålla avstånd till andra människor samt särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Var särskilt uppmärksam på symtom på covid-19 under 14 dagar från ankomsten till Sverige.

أهم شيء تفعله (PDF, 1 MB)

در برابر کووید 19 خود (PDF, 1 MB)

Get vaccinated (PDF, 1 MB)

Ota Covid-19-rokotus (PDF, 1 MB)